Aloittelevan iPadistin elämää

Esseiden ja niteiden välissä koululaukussani on kuukauden päivät kulkenut iPad, ja oppilaiden laitteita odotellessa on paikallaan summata kokemuksia.

Työvälineenä parasta iPadissa on sen monipuolisuus. Luen padilla lehdet, kirjoitan Pages-sovelluksella pitkätkin muistiinpanot, teen Keynotesilla diaesitykset, tallennan arvioinnit TeacherKitiin, otan kuvia, skannaan DocScannerilla a4-kokoiset (hyvälaatuiset) tallenteet ja lähetän sähköpostitse tarvitsijoille, tallennan iBooksiin luettavaksi e-kirjat ja laajat pdf-tiedostot, merkkaan kalenteriin kaikki menoni ja tietysti kirjoitan viestit ja postit. Kätevää, todella kätevää.

Osin hehkutukseni lienee aloittelijan hypetystä, mutta into ei näemmä hevin ota laantuakseen. Padin saatuani en ole kertaakaan avannut vanhaa Macbookiani, joka tablettiin verrattuna painaakin selvästi enemmän. Kun kotona työpöydällä on iMac, synkronoituvat esimerkiksi osoite- ja kalenteritiedot sekä iStore-ostot ihan itsekseen molempiin.

Lisävarusteena käytän kosketuskynää ja nyt myös näppäimistöä, joka on tarpeen pitkiä tekstejä laatiessa ja toimii samalla tuiki tärkeänä alustana sekä suojana. Hartiat eivät jumitu, kun ei tarvitse enää pidellä laitetta toisessa kädessä – ei ihan pikku juttu.

Tulevaisuudessa on aikomuksenani keskittyä kollegoiden kanssa  lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa e-kirjojen lukemiseen ja kommentoimiseen sekä kaiken kaikkiaan kokeilla, miten monenlaiseksi lukemisen ja luetusta kirjoittamisen muodot tabletin kanssa muuttuvat. Miniläppäreillä on jo tehty koulussamme jos vaikka mitä, mutta tabletin käyttö kirjallisuudenopetuksessa on kokeilematta. Tuskin maltan odottaa!

5 Responses to Aloittelevan iPadistin elämää

  1. MR kirjoitti:

    Terve,
    miten esität dataprojektorilla esityksei. Suoraan iPadista …? vai Macistä? Mitä kynää käytät?

    Hyllin lukiossa pohdiskellaan eri vaihtoehtoja.

    M

    • eevasara kirjoitti:

      Hei

      Jari jo vastasikin ensimmäiseen kysymykseesi. (Tällä hetkellä siis padista VGA-kaapelilla niissä luokissa, joissa se onnistuu.)
      Kynä on Targuksen perusmalli. Jokin kapeakärkisempi olisi varmaan toisinaan näppärämpi. Jos joku tietää hyvän, olisi kiva kuulla siitä.

      Terv. Sara

  2. JariS kirjoitti:

    Olemme parhaillaan täydentämässä luokkien kaapelointia niin, että kaikissa dataprojektoreissa on myös ”irrallinen” VGA-sisäänmeno, johon esim. iPadin VGA-adapteri on helppo liittää. Osaan luokista tulee projektoriin pysyvästi liitetty Apple TV, jolloin iPadin näkymä voidaan näyttää langattomasti.

    Muutaman vuoden tavoitteena on, että voisimme luopua kokonaan luokkien kiinteistä opettajakoneista ja käytettäisiin vain kannettavia koneita (läppärit, tablet-laitteet jne). Tämä muutos ei suju nopeasti, mutta suunta lienee aika selkeä.

  3. Timo Kainulainen kirjoitti:

    Terveiset Lappeenrannasta. Sormet-hankkeen sivustolta löytyy äikän opettajan kokemuksia iPadien opetuskäytöstä:http://www.sormet.ejuttu.fi/blogit/sopettajasarianna.

    Hienoa, että äikän opet ovat aktiivisesti mukana tablet-laitteiden kokeilussa.

  4. eevasara kirjoitti:

    Kiitos sivuvinkistä, Timo

    Tapasinkin Sariannan keväällä Latviassa IB-koulutuksessa ja sain jo tuolloin häneltä hyviä neuvoja.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: